BESTSELLEREN ER IKKE ALTID BEDST
Per Gammelgaard i Bogdebat i Politikens BØGER

Jeg blev glad og stolt over at være Politiken-abonnent den lørdag, BØGER bragte en anmeldelse af Per Pettersons debutroman, ’Aske i munden, sand i skoen’ – netop udgivet på dansk – på selveste forsiden. Det er en rørende, morsom og lydhør roman skrevet fra den allersværeste vinkel: barnets. Og romanen fortjener virkelig den forside!
Siden har jeg skævet til bestsellerlisten for at finde den dér. Måske ikke helt i toppen, men i hvert fald i bunden. Den er der bare ikke. Og den kommer der heller aldrig. Hvorfor? Jeg tror, det skyldes, at bogen er udkommet på det lille, heroiske forlag Batzer & Co, som nok ikke har råd til megen markedsføring. Min boghandler anede i hvert fald intet om udgivelsen og måtte på mit forlangende skaffe den hjem. Og det er jo mere besværligt end at gribe efter et eksemplar i stakken.
Sagen er, at de store og stærke forlagskæder har så godt som monopol på bestsellerne. Ikke fordi bestsellerne er de bedste, tværtimod er de snarere blot de mest kommercielle. Men uge efter uge promoveres de altså på listerne, så mange læsere får indtryk af, at det er her, litteraturen og sproget finder sted.
Men tak til den levende bogredaktion på Politiken, som faktisk ikke skeler til den slags. I hvert fald ikke i prioriteringen af bogstoffet.