Tomas Espedal

Tomas Espedal (f. 1961) er opvokset i en arbejderfamilie i Bergen. I en periode i sine ungdomsår, fra 1985-87, boede Espedal i København, hvor han begyndte at skrive for alvor. Han blev en del af det københavnske punkmiljø og det litterære miljø omkring Poul Borum og Forfatterskolen. Efter årene i København uddannede han sig ved Universitetet i Bergen.
Hans stil er personlig og poetisk, og i sine værker – der tager udgangspunkt i hans eget liv – leger han med at blande romanen med genrer som essay, brev, dagbog, selvbiografi og rejseskildring. Den gennemgående røde tråd i forfatterskabet er udforskningen af det at være menneske, vandringsmand og forfatter.
Han har været nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris tre gange, for Bergeners og Mod kunsten, som han fik Kritikerprisen for. Han modtog Brageprisen for Mod naturen. I 2019 udkom hans roman Elsken på dansk, i 2022 Mit privatliv og i 2023 Lyst – en forfatters selvbiografi.

Espedal debuterede i 1988 og har udgivet 17 titler, der er udgivet i 24 lande.

Tomas Espedal

Litteraturpriser

2009: Kritikerprisen
2009: Gyldendalprisen
2011: Brageprisen
2014: Bergen kommunes kunstnerpris

Artikler / Interviews

VI DØR MANGE GANGE I LØBET AF ET LIV, MEN FÅR OGSÅ MANGE NYE CHANCER
Interview i Kristeligt Dagblad, september 2023.

”For mig begyndte verden i København. Oslo var min hovedstad, men den opfattede jeg ikke som en international storby som København, og vi havde dengang også den mytologi i Norge, at hvis man skulle blive forfatter, så skulle man rejse til København,” siger Tomas Espedal, der alligevel kom til at bo i den danske hovedstad i flere år ved en tilfældighed.
”Jeg var begyndt at studere filosofi i Bergen sammen med en kammerat, og han havde fået en studieplads i München. Han spurgte, om jeg ville med. Det ville jeg gerne. Meningen var, at vi lige skulle stoppe i København på vejen, for ingen af os havde været der før. Vi lejede os ind på Hotel Jørgensen, som dengang var et eventyr, så endte vi på Bo-Bi Bar og kom så aldrig fra København og videre til Tyskland.”

Som et stort teater
Tomas Espedal får et latteranfald, han næsten ikke kan standse, inden han tilføjer:
”Men det særlige ved København for en nordmand er jo også, at man ikke behøver omstille sit sprog for at blive forstået, og man kunne læse de danske bøger. Det var et chok for mig at komme til den samme by som Michael Strunge, Søren Ulrik Thomsen og Inger Christensen, som levede dengang. Den litterære scene var så levende i København. Det vrimlede med forfattere som F.P. Jac, Nordbrandt, Peter Laugesen, Pia Tafdrup og Pia Juel. Det var helt vanvittigt for mig at komme fra en lille provins og så komme til en by med så mange dygtige poeter.”
Storbypoeterne i København optrådte tilmed som farverige rock- eller popstjerner. Og det var han slet ikke vant til.
”I Norge skulle man helst gå i sort, pænt tøj og være alvorlig hele tiden for at blive taget seriøst som forfatter. Men her gik Suzanne Brøgger med markant makeup og en hat med en kæmpe skygge, Michael Strunge virkede som en dansk David Bowie, og Dan Turèll gik med neglelak og alle sine kostumer. De danske forfattere spillede forfatterrollen fuldt ud. Det var som et stort teater med alle de figurer på den litterære scene, som i København var fuld af leg, eksperimenter og energi. Og det var helt fremmed for mig og helt fantastisk.” LÆS MERE! (kræver abonnement)

PÅ BESØG HOS TOMAS ESPEDAL
Journalist Claus Paaske er taget på pilgrimsrejse til det kolde Bergen for at møde Tomas Espedal og tale om hans nye bog: “Den handler om et bebudet selvmord. Hovedpersonen træffer en beslutning om at tage sit eget liv om præcis et år. Men så sker der – som der jo gør – en række ting i mellemtiden.
»Der kommer en række forstyrrelser i forhold til hans beslutning«, siger han: »Han bliver for eksempel forelsket«.
Hovedpersonen skal også på et tidspunkt begynde at tage stilling til, hvordan han vil tage sit liv.
»Skal han sætte sig ud i bilen i garagen og lukke porten, tænde for musikken og starte bilen, eller skal han gå ned til vandet med rygsækken fyldt med sten ..?«.
Da dagen oprinder, tager han sit fineste sæt tøj på og låser sig ud af sit rækkehus.
»Så står hans nabo derude og siger, sikke fin du er, og spørger ham, om han skal til begravelse, og det skal han jo på en måde«.
Inden han går, minder naboen ham om, at det er hans tur til at slå deres fælles græsplæne.
»Og så går han pludselig der i sit fineste sæt tøj og slår græs«.” LÆS MERE! (kræver abonnement)

“PROUST ER ALT FOR MIG”
Interview: Tomas Espedal skriver i sporet af den tabte tid. Eller rettere i sporene af alt, han har tabt.
Sin ekskones død, sine døtres udflytning og den store kærlighed, der blev knust. For Espedal-aficionados flyder det hele sammen i en spiralformet bevægelse, der har avlet bøger som Mod naturen og Mod kunsten som de mest kendte. Det er historien om Espedals arbejderslægt, det er et portræt af slidet ved skrivebordet, af byen Bergen, af vennerne, husene og det er at være alene med to piger efter deres mors død. Som læser flytter vi med, når denne konstruktion af en jeg-fortæller flytter rundt på de mindste ting. Blomster, lamper og kommaer. Jeg kan ikke læse Espedal uden at føle trang til at købe gardiner. Jeg kan ikke læse Espedal uden at få lyst til at flytte ind i de sætninger, der letter som et åndedrag. LÆS MERE!

DR: FORFATTERBESØG I PRIVATE HJEM HITTER
Reportage: Siden 2014 har et ægtepar fra Hillerød inviteret til ’litteratursalon’ i deres private hjem i Hillerød. DR var med, da den norske forfatter Tomas Espedal var gæst. LÆS MERE!

TOMAS ESPEDAL PÅ BOGFORUM
Podcast: Mads Holm interviewer Tomas Espedal på BogForum 2016. HØR MERE!

P1 EFTERMIDDAG: TOMAS ESPEDAL
Den norske succesforfatter Tomas Espedal er aktuel på dansk med sin nye roman Året. Den handler om kærlighed, ensomhed, sorg og savn. Men også om terror, selvmordsbombere, de druknede flygtninge i Middelhavet, om overforbrug og klimaforandringer, om en verden i fuldstændig ubalance. Vi har mødt forfatteren til en samtale om litteratur og privatliv, politik og sygdommen kærlighed. LYT MED HER!

INFORMATION: BYEN DER SKRIVER SIG STOR
INTERVIEW: Med sin nye roman Bergeners, der udkommer på dansk på Norges nationaldag, den 17. maj, har Tomas Espedal lavet et hybridt portræt af Bergen og det at være Bergenforfatter – kraftigt inspireret af det byportræt, James Joyce lavede med Dublinfolk. Information er taget til Bergen for at undersøge, hvad det er ved byen, der skaber de store digtere. LÆS MERE!

LITTERATURNU: ESPEDAL NÅR HAN ER BEDST (anmeldelse af “Bergeners”)
Jeg læste Bergeners i ét hug. Det er Espedal, når han er bedst. På én gang eksperimenterende og lige ud ad landevejen, poetisk højtflyvende og prosaisk nede på jorden. Det er alvorligt, til tider med stor patos, men aldrig uden humor. Det er belæst, berejst og begavet. Kort sagt, det er Espedal, og det er godt. LÆS MERE!

SKØNLITTERATUR PÅ P1: TOMAS ESPEDAL
Tomas Espedal har tidligere i sit forfatterskab skrevet om det at vandre som en livsform, og da Klaus Rothstein mødte forfatteren til litteraturfestivalen Ordkraft i april, tog de meget passende en gåtur på Aalborg Havn. LYT MED HER!

INFORMATION: POETISK REFLEKSION I SUVERÆN STIL (anmeldelse af “Biografi Dagbog Breve”)
Tomas Espedals strålende poetiske refleksion handler om at indkapsles af de døde, hans mor, hans elskede, og på en gang trodsigt og med nødvendighed at vende tilbage til de levende … Bogen her er egentlig tre bøger udkommet mellem 1999 og 2005, dvs. lige før, hvad der regnes for Espedals gennembrudsværk  fra 2006. Men hver af de tre bliver kun bedre af at stå op ad de andre. Deres særpræg, deres sproglige bredde bliver tydeligere, og i stilens forskellige belysninger træder også temaerne klarere frem. … Skønheden – både den blide og den grelle – ligger hos Espedal i variationen, i sprogmotorens kværnen i de samme billeder og historier, men med forskellige indstillinger … At vende og dreje, at gå rundtom og hele tiden nærme sig på ny. LÆS MERE!

POLITIKEN: NORGES SVAR PÅ LARS VON TRIER

INTERVIEW: Den norske forfatter Tomas Espedal dummer sig konstant i det offentlige rum. Som Lars von Trier har også Tomas Espedal en særlig evne til at udtale sig, så ansvarlige folk i hans nærhed overvejer at springe ud ad det nærmeste vindue.  LÆS MERE!

LOUISIANA CHANNEL: MINE BØGER HANDLER OM SPROG
INTERVIEW: “You have to cross all boundaries and live with the consequences.” SE MED HER!

POLITIKEN: HUN VAR HANS FREMTID ♥♥♥♥♥ (anmeldelse af “Mod naturen”)
Tomas Espedal er Knausgårds rejsefælle og skyggebokser. Deres projekter er intimt beslægtede og vidt forskellige. Begge nordmænd realiserer en vision om en ny prosa hinsides fiktionen. Personlige projekter skrevet i eget navn og med eget liv som råstof.
Hvor Knausgård breder ud og ophober detaljer, komprimerer og komponerer Espedal på gylden brevvægt. Hvor Knausgård skriver biografisk-essayistisk prosa, skriver Espedal biografisk-litterær prosa, som naturligt hælder mod poesien. Begge skriver hudløst ærligt og bundløst digterisk. LÆS MERE!

BERLINGSKE: SPROGETS ÅNDEDRÆT ★★★★★ (anmeldelse af “Mod naturen”)
Fiktion blandes med selvbiografi i Tomas Espedals fortælling om arbejde, alder og den store, altfortærende kærlighedssorg … »Hun læste med åndedrættet«, står der et sted, og præcis sådan er det at læse Mod naturen, hvor Espedal endnu engang viser, at han er en af Nordens stærkeste forfatterstemmer. Om ikke dén stærkeste. LÆS MERE!

DIE ZEIT: ET MESTERVÆRK I LITTERÆR UNDERSTATEMENT (anmeldelse af “Mod naturen”)
EN BOG SOM KLART VAND. Normanden Tomas Espedal har skrevet en kærlighedsroman som man aldrig har set magen til. (-) Espedals prosa er fuld af sorte huller hvor det uskrevnes energi hober sig op. Hans kærlighedsbog er et mesterværk i litterær understatement. Alle der tørster efter en ny, uspoleret realisme som efter klart vand i ørkenen, vil elske denne bog. LÆS MERE!

LITTERATURSIDEN ANBEFALER “MOD NATUREN”
Med skarp, stilistisk sans og i en unik sammensmeltning af selvbiografi, dagbogsnoter og poesi kommer Espedal vidt omkring: fabriksarbejdet, skrivevanskelighederne, datteren og det forliste ægteskab. (-) Karl Ove Knausgårds og Tomas Espedals projekter er på samme tid nært beslægtede og vidt forskellige. Begge står de som eksponenter for en ny litteratur, hvor fortælleren bruger og formidler egne livserfaringer, hudløst og ærligt, råt for usødet. At de to forfattere befinder sig i en liga for sig, er jeg ikke i tvivl om, og skulle jeg se sig mig nødsaget til at vælge mellem de to, istemmer jeg helt og holdent (sorry Knausgård!) norske Dagsavisens udtalelse på bagsideflappen: ”Ingen beskriver hverdagen – alle livets gøremål – med større følsomhed, ingen fletter eksistentielle spørgsmål ind på en mere tilforladelig måde, end ikke Knausgård.” LÆS MERE!

JENS DREJER BLOG: JEG ELSKER TOMAS ESPEDAL (anmeldelse af “Mod naturen”)
Tomas Espedal er en af tidens største og vigtigste forfattere! Umiddelbart er Mod naturen en lille simpel bog, men det er også en klog bog som rummer nogle helt væsentlige livsbetragtninger. Bogen rummer en vemodig livssmerte, som gør det til en hjertegribende, urovækkende og angstfremkaldende oplevelse at læse den. Det er utroligt, at sådan en enkel bog kan have sådan en virkning på læseren – det beviser, at Tomas Espedal er en stor og en genial forfatter. Jeg elsker Tomas Espedal – eller i hvert fald hans bøger! LÆS MERE!

POLITIKEN: DIGTEREN DRIVER VÆRKET ♥♥♥♥♥ (anmeldelse af “Mod kunsten”)
For det første er Mod kunsten så pokkers hamrende godt skrevet. Uden at det sker på en demonstrativ måde, glitrer ordene næsten som dugdråber i tekstens spindelvæv. Der er næppe en side uden en formulering, man må glædes over, eller et skarpt indblik, man kan føle jaget af. (-) Stilen er poetisk, men prunkløs. (-) Det er en bog, man gerne ville have til at vare ved. LÆS MERE!

POLITIKEN: NORSK NARCISSIME GIVER DEN FULD SKRUE
Begge norske romaner er om forfatternes liv. Ny realisme – eller narcissisme? Norge har indstillet to store sprogkunstnere og navlepillere, skriver Søren Vinterberg. LÆS MERE!

AFTENPOSTEN: DEN UMULIGE DRØMMEN OM EN BOK (anmeldelse af “Mod kunsten”)
“Den gjør det i et poetisk språk som både fanger inn grenseløse og korte lykkestunder, men som i enda større grad dveler ved tap og sorg som skal og må komme. Espedals språk gnistrer til, enkelte setninger står og lyser i sin rike flertydighet” LÆS MERE!

KRITIKERPRISEN 2009 TIL TOMAS ESPEDAL
Tomas Espedal får Kritikerprisen for beste voksenbok 2009 for romanen Imot kunsten (notatbøkene). LÆS MERE!

NRK: KNAUSGÅRDS OVERMANN
Norske kritikere foretrekker Tomas Espedal framfor Karl Ove Knausgård. Det ble klart da Kritikerprisen for beste voksenbok ble utdelt kl. 12 i Litteraturhuset i Oslo i dag. LÆS MERE!

NRK: SOBERT OM LENGSEL OG SAVN (anmeldelse af “Mod kunsten”)
Dette er både refleksjon, selvbiografi og historie. Tomas Espedal har skrevet en vakker roman om savn og lengsel. LÆS MERE!

KRISTELIGT DAGBLAD: INGEN VED, HVOR LÆNGE GLÆDEN VIL VARE
INTERVIEW: Den bogaktuelle norske forfatter Tomas Espedal lever et liv i evig angst for død og ensomhed. “Det er prisen for at elske livet så højt,” siger han. LÆS MERE!

NATT & DAG: IMOT LITTERATUREN
Jeg har aldri hatt et yrke. Det er perioder – som regel om sommeren og i feriene – at jeg savner det å ha et yrke. Det kanvære at det er søndag og jeg tenker: mine søndager er ikke som andres søndager. Det kan hende at jeg tenker: i morgen søker jeg en jobb. LÆS MERE!

POLITIKEN: MENNESKET ER EN GANGART (anmeldelse af “Gå”)
Norske Tomas Espedal er romanforfatter og vagabond på deltid. Disse to sider af sit liv har han ført sammen i romanen , der blev indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris og nu udkommet på dansk. LÆS MERE!

DAGBLADET: Å LEVE ER Å GÅ (anmeldelse af “Gå”)
Florlett, men sjarmerende spasertur. LÆS MERE!

BERGENS TIDENDE: TOMAS ESPEDALS METODE
INTERVIEW: Forfatter Tomas Espedal har alltid kunnet skrive. Å gå, derimot, har han lært seg i voksen alder. LÆS MERE!

BERLINGSKE: »EFTER TO TIMER BEGYNDER EVENTYRET«
INTERVIEW: Tomas Espedal holder af lange fodture. »Man kommer i et vældig fint afhængighedsforhold til andre mennesker,« siger den norske forfatter, der har skrevet en roman om vandreren og forfatteren Tomas Espedal. Vi mødte ham i hans elskede København. LÆS MERE!

DANSK FJELDVANDRERKLUB: EN USÆDVANLIG BOG (anmeldelse af “Gå”)
En meget usædvanlig bog, som er forfriskende at læse. Men tro ikke, at den indeholder tekniske beskrivelser af, hvordan man pakker en rygsæk eller hvad slags udstyr, man skal tage med. Bogen er en blanding af filosofiske refleksioner, som tager udgangspunkt i det at vandre, men derfra kommer man vidt omkring med beskrivelser om at bo, om kvinder og parforhold, om det at leve, rejse, skrive og meget andet. Desuden er der smukke rejsebeskrivelser fra vandreture i de norske fjelde, fra det hektiske byliv i Istanbul og Paris, i Tyrkiets øde bjerge og langs hvide strande i Grækenland. LÆS MERE!

DAG OG TID: Å LEVE VIDERE (anmeldelse af “Dagbok”)
Thomas Espedals Dagbok er ei av dei sterkaste, vondaste og vakraste bøkene eg har lese på lenge. LÆS MERE!

Ringstedgade 28, 4000 Roskilde

+45 2811 6274

Tirsdag & fredag 12-17

0
Kurven er tom